CityCallCenter
Hammerensgade 1, 2 sal København K, 1267
Phone: 8020 2029
Vi tilbyder telefonpasning 24/7 hele året rundt!
Følg os her:

 

Du har sikkert hørt det før. Når du står overfor et andet menneske og taler, er dine ord kun 7 % af hvad de opfatter. 38 % er tonefald og hele 55 % er kropssprog. Det er ikke tilfældet, når du taler gennem en telefon, da den anden person jo ikke kan se dig. Her udgør ord hele 17 % af hvad modtager opfatter (De resterende 83 % er tonefald, så sørg for at lyde glad. :-)) og det er derfor ikke ligegyldigt hvad du siger, når du taler i telefon.

 

 

Vær opmærksom på hvad du siger, når du taler:

1. Telefonen ringer og du svarer med “Ja?” eller “Hallo?”. Det er dårlig telefonetikette og giver en rigtig skidt start på samtalen. En god start på en telefonsamtale vil altid starte med at begge parter præsenterer sig selv

2. “Hej, det er Jesper”. Eftersom alle gode telefonsamtaler starter med en ordentlig præsentation, så sørg for at personen i den anden ende ved hvem du er. Hvis du hedder Gurli-Maren-Katja (eller Pouline for den sags skyld) behøver du nok ikke sige så meget mere. Men er navnet Jesper, kan du formegentlig være ret sikker på at vedkommende kender mindst en håndfuld mere ved det navn, så undgå usikkerhed og sig “Jesper fra firma x” eller håndboldklubben eller….

3. “Firmanavn, Goddag”. Man hører sjældent de to første stavelser, så undlad at sige firmanavnet der. “Velkommen til Firmanavn, det er Jesper” eller lignende er langt lettere for caller at høre.

4. “Jeg stiller dig om. Lige et øjeblik”. “Lige et øjeblik” lyder som “slap lige af…!”, så sig i stedet det mere neutrale og pænere “et øjeblik”.

5. “Snakke med”. Det er papegøjer der snakker. Mennesker taler. Sig “tale med” i stedet.

6. “Hvad var dit navn?”. Der er en rimelig god chance for at personen stadig hedder det. “Hvad er dit navn” eller endnu bedre “Må jeg bede om dit navn igen?” er mere korrekt.

7. “Hvad er dit rep. nummer?” Alle forkortelser er uhensigtsmæssige. Du risikerer usikkerhed hos personen i den anden og at skulle bruge længere tid på at skulle forklare hvad forkortelsen står for, end det vil tage dig at sige hele ordet.

8. “Ja, det nederen at han ikke er her når I havde en aftale..” Alle former for slang er bandlyst. Det giver et dårligt indtryk af både dig og den virksomhed du repræsenterer. Og du risikerer at personen i den anden ende ikke forstår dig.

9. “Ole er lige derude hvor man går ud alene”. Hav nu lidt pli… det vil sikkert være lige så godt for caller at vide at Ole er optaget lige nu – og du slipper for risikoen for at fornærme eller støde nogen.

10. “Det kan jeg ikke hjælpe med”.
Nåh for søren… mon du kunne vende det til et positivt ladet udtryk og måske hjælpe caller videre på anden vis? F.eks. ved at sige “Du skal tale med Susanne og hun er desværre i møde lige nu, men jeg vil meget gerne bede hende kontakte dig så snart hun er ledig”

 

Kunne du bruge vores råd til noget? Følg os for flere tips og tricks i hverdagen: